MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MULTIMEDIA PADA PEMBELAJARAN IPS TEMA 1 INDAHNYA KEBERSAMAAN SUBTEMA 2 DALAM KEBERAGAMAN PELAJARAN 1 DI KELAS IV SD NEGERI 047163 AJIJULU TAHUN AJARAN 2021/2022

RIBKA ELPINA, . (2022) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MULTIMEDIA PADA PEMBELAJARAN IPS TEMA 1 INDAHNYA KEBERSAMAAN SUBTEMA 2 DALAM KEBERAGAMAN PELAJARAN 1 DI KELAS IV SD NEGERI 047163 AJIJULU TAHUN AJARAN 2021/2022. Skripsi thesis, UNIVERSITAS QUALITY BERASTAGI.

[img] Text
1. Sampul.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB)
[img] Text
2. ABSTRAK.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (314kB)
[img] Text
3. BAB I.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (239kB)
[img] Text
4. BAB II.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (477kB)
[img] Text
5. BAB III,IV,V.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (995kB)
[img] Text
6. DAFTAR PUSTAKA.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (99kB)
[img] Text
7. LAMPIRAN.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (5MB)

Abstract

ABSTRAK RIBKA ELPINA, NPM : 1815010022, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Quality : “MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MULTIMEDIA PADA PEMBELAJARAN IPS TEMA 1 INDANYA KEBERSAMAAN SUBTEMA 2 DALAM KEBERAGAMAN PELAJARAN 1 DI KELAS IV SD NEGERI 047163 AJIJULU TAHUN AJARAN 2021/2022” Penelitian yang dilaksanakan adalah penelitian tindakan kelas (PTK) dengan menggunakan model MULTIMEDIA yang dilaksanakan di SD Negeri 047163 Ajijulu subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV SD Negeri 047163 Ajijulu sebanyak 8 orang siswa, yang menjadi Objek penelitian adalah menggunakan model MULTIMEDIA dalam meningkatkan Hasil Belajar IPS siswa pada materi INDANYA KEBERSAMAAN DALAM KEBERAGAMAN. Di Kelas IV SD Negeri 047163 Ajijulu Tahun Ajaran 2021/2022. Teknik analisis data adalah pelaksanaan pembelajaran aktivitas guru dan pelaksanaan pembelajaran aktivitas siswa, serta ketuntasan hasil belajar siswa yaitu ketuntasan individu, ketuntasan klasikal, dan mencari nilai rata-rata dan alat pengumpulan data adalah observasi dan tes, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pelaksanaan pembelajaran, ketuntasan hasil belajar siswa dan peningkatan hasil belajar siswa dengan menggunakan model Multimedia dalam meningkatakan Hasil Belajar IPS siswa pada materi indahnya kebersamaan dalam keberagaman Di Kelas IV SD Negeri 047163 Ajijulu Tahun Ajaran 2021/2022. Dari pelaksanaan penelitian siklus I diperoleh data yaitu : hasil observasi aktivitas guru 59,6% kategori cukup , hasil observasi aktivitas siswa 68 kategori cukup, jumlah siswa yang tuntas secara individu adalah 5 orang siswa dan yang tidak tuntas secara individu 3 orang siswa, sedangkan siswa yang tuntas secara klasikal 63% dan yang tidak tuntas secara klasikal 37% dan nilai rata-rata 65. Sedangkan pada siklus II diperoleh hasil observasi aktivitas guru 75,1 % kategori baik, hasil observasi aktivitas siswa yaitu 88 kategori baik, jumlah siswa yang tuntas secara individu 7 orang dan siswa yang tidak tuntas secara individu 1 orang siswa, sedangkan yang tuntas secara klasikal 87,5% dan yang tidak tuntas secara klasikal 12,5% dan nilai rata-ratanya adalah 87,5. Kesimpulan dalam penelitian ini adalah pelaksanaan pembelajaran setelah menggunakan Model multimedia dalam meninggkatkan hasil belajar Ips Siswa pada Materi indahnya kebersamaan dalam keberagaman Di Kelas IV SD Negeri 047163 Ajijulu Tahun Ajaran 2021/2022 sudah berkategori baik dan hasil belajar Siswa meningkat. Kata kunci : Hasil Belajar, Model pembelajaran Multimedia, IPS ABSTRACT RIBKA ELPINA, NPM : 1815010022, Faculty of Teacher Training and Education, University of Quality : “INCREASING STUDENT LEARNING OUTCOMES USING MULTIMEDIA IN Social Studies LEARNING THEME 1 INDANYA TOGETHER IN SUBTEMA 2 IN CLASS IV OF ELEMENTARY SCHOOL NEGERI 2021/20712263” A The research carried out was classroom action research (CAR) using the MULTIMEDIA model which was carried out at SD Negeri 047163 Ajijulu. The subject of this research was the fourth grade students of SD Negeri 047163 Ajijulu as many as 8 students, the object of the research was to use the MULTIMEDIA model in improving Social Studies learning outcomes. students on the material INDANYA TOGETHER IN DIVERSITY. In Class IV SD Negeri 047163 Ajijulu Academic Year 2021/2022. The data analysis technique is the implementation of teacher activity learning and the implementation of student learning activities, as well as the completeness of student learning outcomes, namely individual mastery, classical completeness, and looking for the average value and data collection tools are observation and tests, this study aims to determine the implementation of learning, completeness student learning outcomes and improving student learning outcomes using the Multimedia model in improving student social studies learning outcomes on the beauty of togetherness in diversity in Grade IV SD Negeri 047163 Ajijulu Academic Year 2021/2022. From the implementation of the first cycle of research, the data obtained are: the results of observations of teacher activities 59.6% in the sufficient category, the results of observing student activities in 68 categories in sufficient, the number of students who completed individually was 5 students and those who did not individually completed 3 students, while students classically completed 63% and classically incomplete 37% and an average value of 65. While in the second cycle the results of teacher activity observations were 75.1% good category, the results of student activity observations were 88 good categories, the number of students who completed individually 7 people and students who did not complete individually 1 student, while classically completed 87.5% and classically incomplete 12.5% and the average value was 87.5. The conclusion in this study is the implementation of learning after using the multimedia model in improving student social studies learning outcomes on the beauty of togetherness in diversity. In Class IV SD Negeri 047163 Ajijulu the Academic Year 2021/2022 has been categorized as good and student learning outcomes have increased. Keywords : Learning Outcomes, Multimedia learning model, Social Studies

Item Type: Thesis (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: LEARNING OUTCOMES, MULTIMEDIA LEARNING MODEL, SOCIAL STUDIES
Subjects: 300 Social Science > 370 Education > 371 Educational Institutions, Schools and Their Activities > 371.3 Methods of Instruction and Study
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Program Studi PGSD
Depositing User: RIBKA ELPINA -
Date Deposited: 02 Aug 2022 08:42
Last Modified: 02 Aug 2022 08:42
URI: http://portaluqb.ac.id:808/id/eprint/346

Actions (login required)

View Item View Item