MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL JIGSAW PADA PEMBELAJARAN IPA TEMA 3 SUB TEMA 1 HEWAN DAN TUMBUHAN DI LINGKUNGANKU KELAS IV SDN 043951 SURBAKTI TAHUN AJARAN 2021/2022

ELSA, BR SURBAKTI (2022) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL JIGSAW PADA PEMBELAJARAN IPA TEMA 3 SUB TEMA 1 HEWAN DAN TUMBUHAN DI LINGKUNGANKU KELAS IV SDN 043951 SURBAKTI TAHUN AJARAN 2021/2022. Skripsi thesis, UNIVERSITAS QUALITY BERASTAGI.

[img] Text
1.SAMPUL.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (360kB)
[img] Text
ABSTRAK.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (293kB)
[img] Text
BAB I.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (316kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (516kB)
[img] Text
BAB III-V.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (762kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (190kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (320kB)

Abstract

ABSTRAK ELSA BR SURBAKTI. NPM:1815010041. “MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN JIGSAW PADA PEMBELAJARAN IPA TEMA 3 SUBTEMA 1 HEWAN DAN TUMBUHAN DI LINGKUNGAN RUMAHKU KELAS IV SD NEGERI 043951 SURBAKTI T.P 2021/2022”. Sarjana Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Quality Berastagi. Salah satu masalah dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam (IPA) di ruangan kelas adalah saat berlangsungnya proses belajar mengajar guru masih menggunakan metode ceramah sehingga kurang menarik perhatian siswa dan siswa menjadi bosan dalam mengikuti pembelajaran. Siswa mengalami kesulitan memahami pembelajran materi IPA. Jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (classroom action research) yang dilakukan secaa kolaborasi dengan bapak guru kelas. Penelitian Tindakan Kelas ditandai dengan adanya tahap-tahap penelitian berupa siklus yang dilakukan dengan tujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pelajaran IPA pada materi Hewan dan Tumbuhan di Lingkungan Rumahku dengan menggunakan model pembelajaran Jigsaw.Hasil observasi aktivitas siswa pada siklus II siswa diperoleh 80% dan untuk aktivitas guru diperoleh persentase 80% dengan menggunakan model pembelajaran Jigsaw pokok bahasan hewan dan tumbuhan di lingkungan rumahku di Kelas IV SD Negeri 043951 Surbaktu Tahun Ajaran 2021/2022. Dengan demikian pelaksanaan aktivitas pembelajaran untuk aktivitas guru dan siswa sudah dalam kriteria baik.Pelaksanaan pembelajaran dengan menggunakan Model Pembelajaran Jigsaw pada mata pelajaran IPA Pokok Bahasan Hewan dan Tumbuhan di Lingkungan Rumahku di Kelas IV SD Negeri 043951 Surbakti Tahun Pelajaran 2021/2022 telah mencapai kategori baik. Ketuntasan hasil belajar siswa dengan menggunakan Model Pembelajaran Jigsaw pada mata pelajaran IPA Pokok bahasan Hewan dan Tumbuhan di Lingkungan Rumahku tuntas secara klasikal. Hasil belajar siswa setelah menggunakan Model Pembelajaran Jigsaw pada mata pelajaran IPA Pokok Bahasan Hewan dan Tumbuhan Di Lingkungan Rumahku di Kelas IV SD Negeri 043951 Surbakti Tahun Pelajaran 2021/2022 telah meningkat. Kata kunci: Hasil belajar, Jigsaw, IPA ABSTRACT ELSA BR SURBAKTI. NPM:1815010041. "INCREASING STUDENT LEARNING OUTCOMES USING THE JIGSAW ON SCIENCE LEARNING THEME 3 SUBTEMA 1 ANIMAL AND PLATS IN MY HOUSE ENVIRONMENT CLASS IV SD NEGERI 043951 SURBAKTI TP 2021/2022". Bachelor of Elementary School Teacher Education, Faculty of Teacher Training and Education. Berastagi Quality University. One of the problems in learning natural science (IPA) in the classroom is During the teaching and learning process the teacher still uses the lecture method so that it does not attract the attention of students and students become bored in following learning. Students have difficulty understanding science material learning. Types of research used is Classroom Action Research which is conducted in collaboration with the class teacher. Classroom Action Research is characterized by the presence of the stages of research in the form of cycles carried out with the aim of improving results student learning in science lessons on Animals and Plants in My Home Environment by using the Jigsaw learning model. The results of observing student activities in cycle II students obtained 80% and for teacher activities obtained a percentage of 80% by using Jigsaw learning model for the subject of animals and plants in my home environment at Class IV SD Negeri 043951 Surbaktu for the Academic Year 2021/2022. Thus the implementation learning activities for teacher and student activities are in good criteria. Implementation learning by using the Jigsaw Learning Model in Basic Science subjects Discussion of Animals and Plants in My Home Environment in Class IV SD Negeri 043951 Surbakti for the academic year 2021/2022 has reached the good category. Completeness of learning outcomes students using the Jigsaw Learning Model in Basic Science subjects the discussion of Animals and Plants in My Home Environment is classically completed. Learning outcomes students after using the Jigsaw Learning Model in Basic Science subjects Discussion of Animals and Plants in My Home Environment in Class IV SD Negeri 043951 Surbakti for Academic Year 2021/2022 has increased. Keywords: learning outcomes, Jigsaw, science

Item Type: Thesis (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: Learning outcomes,Jigsaw,science
Subjects: 300 Social Science > 370 Education > 371 Educational Institutions, Schools and Their Activities > 371.3 Methods of Instruction and Study
000 Generalities
300 Social Science
300 Social Science > 370 Education
300 Social Science > 370 Education > 371 Educational Institutions, Schools and Their Activities
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Program Studi PGSD
Depositing User: ELSA BR SURBAKTI
Date Deposited: 01 Aug 2022 10:09
Last Modified: 01 Aug 2022 10:09
URI: http://portaluqb.ac.id:808/id/eprint/310

Actions (login required)

View Item View Item