MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN SCRAMBLE PADA MATA PELAJARAN IPA DI KELAS V SD NEGERI 043951 SURBAKTI TAHUN AJARAN 2021/2022

Emiya Pepayosa, Br Pandia (2022) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN SCRAMBLE PADA MATA PELAJARAN IPA DI KELAS V SD NEGERI 043951 SURBAKTI TAHUN AJARAN 2021/2022. Skripsi thesis, Universitas Quality Berastagi.

[img] Text
COVER.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (580kB)
[img] Text
ABSTRAK.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (295kB)
[img] Text
BAB I.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (309kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (449kB)
[img] Text
BAB III-V.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (667kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (192kB)
[img] Text
lampirann.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (413kB)

Abstract

ABSTRAK EMIYA PEPAYOSA BR PANDIA. NPM: 1815010016. “MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN SCRAMBLE PADA MATA PELAJARAN IPA DI KELAS V SD NEGERI 043951 SURBAKTI T.P 2021/2022”. Sarjana Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Quality Berastagi. Salah satu masalah dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di SD tersebut adalah pengunaan metode pembelajaran, yang kurang menarik perhatian dan minat belajar siswa. Siswa kesulitan mempelajari dan memahami materi pembelajaran. Khususnya pada materi Suhu dan Kalor di mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA). Penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK), dengan menggunakan model pembelajaran Scramble yang bertujuan untuk meningkatkan pemahaman pembelajaran siswa, pelasksanaan pembelajaran sudah meningkat dilihat dari rata-rata hasil belajar siswa mulai dari, siklus I dengan nilai 55, dan Siklus II dengan nilai 90 dengan menggunakan model pembelajaran Scramble pada mata pelajaran IPA Tema 6 Panas dan Perpindahannya Subtema 1 Suhu dan Kalor di kelas V SD Negeri 043951 Surbakti Tahun Ajaran 2021/2022. Hasil analisis data dan pelaksanaan perbaikan pembelajaran pada mata pelajaran IPA Tema 6 Subtema 1 suhu dan kalor di kelas V SDN 043951 Surbakti Tahun Ajaran 2021/2022 dapat dengan menggunakan model pembelajaran Scramble dapat disimpulkan bahwa: Pelaksanaan pembelajaran setelah menggunakan model Scramble pada mata pelajaran IPA Tema 6 Subtema 1 suhu dan kalor di kelas V SDN 043951 Surbakti Tahun Ajaran 2021/2022,pada observasi guru sudah berkategori baik. Ketuntasan hasil belajar siswa setelah menggunakan model Scramble sudah tuntas belajarnya baik secara individu dan klasikal. Hasil belajar siswa telah meningkat dan penerapan model Scramble telah berhasil dilaksanakn dengan baik setelah menggunakan model Scramble pada mata pelajaran IPA Tema 6 Subtema 1 suhu dan kalor di kelas V SDN 043951 Surbakti Tahun Ajaran 2021/2022 Kata kunci Hasil belajar, Scramble, IPA ABSTRACT EMIYA PEPAYOSA BR PANDIA. NPM: 1815010016. “INCREASING STUDENT LEARNING OUTCOMES USING THE SCRAMBLE IN IPA LESSONS IN CLASS V SD NEGERI 043951 SURBAKTI TP 2021/2022”. Bachelor of Elementary School Teacher Education, Faculty of Teacher Training and Education. Berastagi Quality University. One of the problems in learning Natural Sciences at the elementary school is the use of learning methods, which do not attract students' attention and interest in learning. Student difficulty learning and understanding the learning material. Especially on the material Temperature and Heat in the subjects of Natural Sciences (IPA). This research is Action Research Class (CAR), using the Scramble learning model which aims to improve students' understanding of learning, the implementation of learning has increased seen from the average student learning outcomes starting from, the first cycle with a value of 55, and the second cycle with a value of 90 using the Scramble learning model in the Science subject Theme 6 Heat and its Transfer Subtheme 1 Temperature and Heat in class V SD Negeri 043951 Surbakti Academic Year 2021/2022. The results of data analysis and implementation of learning improvements in the eyes Science lesson Theme 6 Sub-theme 1 temperature and heat in class V SDN 043951 Surbakti Academic Year 2021/2022 can be concluded using the Scramble learning model that: Implementation of learning after using the Scramble model in the subject of Science Theme 6 Sub-theme 1 temperature and heat in class V SDN 043951 Surbakti for the 2021/2022 academic year, on teacher's observations are categorized as good. Completeness of student learning outcomes after using the Scramble model has been fully studied both individually and classically. Student learning outcomes has improved and the application of the Scramble model has been successfully implemented after using the Scramble model in science subjects Theme 6 Sub-theme 1 temperature and heat in Class V SDN 043951 Surbakti Academic Year 2021/2022 Keywords : Learning outcomes, Scramble, Science

Item Type: Thesis (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: learning outcomes,scramble, sience
Subjects: 300 Social Science > 370 Education > 371 Educational Institutions, Schools and Their Activities > 371.3 Methods of Instruction and Study
300 Social Science
300 Social Science > 370 Education
300 Social Science > 370 Education > 371 Educational Institutions, Schools and Their Activities
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Program Studi PGSD
Depositing User: EMIYA PEPAYOSA BR PANDIA
Date Deposited: 01 Aug 2022 08:32
Last Modified: 01 Aug 2022 08:32
URI: http://portaluqb.ac.id:808/id/eprint/304

Actions (login required)

View Item View Item