PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA FLASHCARD TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PECAHAN DI KELAS V SD NEGERI PERCONTOHAN KABANJAHE

GINTING, YOHANA (2024) PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA FLASHCARD TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PECAHAN DI KELAS V SD NEGERI PERCONTOHAN KABANJAHE. Skripsi thesis, UNIVERSITAS QUALITY BERASTAGI.

[img] Text
File 1 Yoyo.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB)
[img] Text
File 2 Yoyo.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (143kB)
[img] Text
File 3 Yoyo.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (368kB)
[img] Text
File 4 Yoyo.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB)
[img] Text
File 5 Yoyo.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
File 6 Yoyo.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (183kB)
[img] Text
File 7 Yoyo.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (2MB)

Abstract

ABSTRAK YOHANA BR GINTING, NPM: 2015010073. “Pengaruh Penggunaan Media Flashcard Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pecahan di Kelas V SD Negeri Percontohan Kabanjahe”. Hasil belajar siswa yang rendah disebabkan karena siswa bersifat pasif dalam proses pembelajaran, guru masih menggunakan model dan media tanpa variasi sehingga timbul kebosanan pada diri siswa, siswa tidak bersemangat dalam mengikuti proses pembelajaran, belum maksimalnya hasil belajar siswa pada mata pelajaran Matematika karena rendahnya perhatian siswa dalam mengikuti pembelajaran, dan media pembelajaran yang digunakan dalam penyampaian materi bersifat monoton mengakibatkan siswa kurang termotivasi untuk belajar. Penelitian di SDN Percontohan Kabanjahe dilakukan untuk mengetahui pelaksanaan Penggunaan Media Flashcard Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pecahan di Kelas V SD Negeri Percontohan Kabanjahe. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan menggunakan metode quasi eksperimen dan pretest and posttest control group design. Sampel dalam penelitian ini adalah 63 siswa yang terdiri dari kelas V-A 33 siswa dan IV-B 30 siswa. Test yang digunakan dalam penelitian ini yaitu test berbentuk uraian.Analisis data dalam penelitian ini menggunakan uji normalitas data, uji homogenitas varians, dan uji independen antara dua faktor atau uji hipotesis. Berdasarkan perhitungan uji hipotesis dengan uji independen antara dua faktor untuk data kelas V-A yang diajar dengan menggunakan media flashcard mendapat rata-rata nilai 94,31 dan kelas V-B yang diajar tanpa menggunakan media flashcard mendapat rata-rata 68,42. Kesimpulan dari penelitian ini adalah penggunaan media flashcard berpengaruh Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pecahan di Kelas V SD Negeri Percontohan Kabanjahe. Kata kunci: Media flashcard, Hasil belajar Matematika   ABSTRACT YOHANA BR GINTING, NPM: 2015010073. "The Influence of Using Flashcard Media on Student Learning Outcomes in Fraction Material in Class V at the SDN Percontohan Kabanjahe". Low student learning outcomes are caused by students being passive in the learning process, teachers still using models and media without variation so that boredom arises in students, students are not enthusiastic about participating in the learning process, student learning outcomes in Mathematics are not optimal due to low student attention. in participating in learning, and the learning media used in delivering the material is monotonous resulting in students being less motivated to learn. Research at SDN Percontohan Kabanjahe was carried out to determine the implementation of the use of flashcard media on student learning outcomes in fraction material in class V of SD Negeri Percontohan Kabanjahe. The type of research used in this research is quantitative research using quasi-experimental methods and pretest and posttest control group design. The sample in this study was 63 students consisting of 33 students in class V-A and 30 students in class IV-B. The test used in this research is a test in the form of a description. Data analysis in this research uses a data normality test, variance homogeneity test, and an independent test between two factors or hypothesis testing. Based on hypothesis test calculations with independent tests between two factors for data, class V-A which was taught using Flashcard media got an average score of 94.31 and class V-B which was taught without using Flashcard media got an average of 68.42. The conclusion of this research is that the use of flashcard media has an influence on student learning outcomes in fraction material in Class V of the SDN percontohan Kabanjahe. Keywords: Flashcard media, Mathematics learning outcomes

Item Type: Thesis (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: Flashcard media, Mathematics learning outcomes
Subjects: 000 Generalities > 070 Journalism, News Media, Publishing
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Program Studi PGSD
Depositing User: Yohana - Br Ginting
Date Deposited: 19 Jun 2024 08:04
Last Modified: 19 Jun 2024 08:04
URI: http://portaluqb.ac.id:808/id/eprint/1286

Actions (login required)

View Item View Item