PENGARUH MEDIA KOMIK TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA KELAS V PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SD NEGERI PERCONTOHAN KABANJAHE TP.2023/2024

LIMBONG. NENI LASMARIA, . (2024) PENGARUH MEDIA KOMIK TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA KELAS V PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SD NEGERI PERCONTOHAN KABANJAHE TP.2023/2024. Skripsi thesis, UNIVERSITAS QUALITY BERASTAGI.

[img] Text
File Pertama - SAMPUL.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB)
[img] Text
File Kedua - ABSTRAK.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (252kB)
[img] Text
File Ketiga - BAB I.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (243kB)
[img] Text
File Keempat - BAB II.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (363kB)
[img] Text
File Kelima - BAB III - V.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (481kB)
[img] Text
File Keenam - DAFTAR PUSTAKA.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (256kB)
[img] Text
File Ketujuh - LAMPIRAN.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (4MB)

Abstract

ABSTRAK NENI LASMARIA BR LIMBONG (2015010145) “Pengaruh Media Komik Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di SD Negeri Percontohan Kabanjahe Tahun Pelajaran 2023/2024. Skripsi Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Quality Berastagi. Tujuan Penelitian ini adalah untuk mengetahui hasil belajar kognitif siswa kelas V pada mata pelajaran Bahasa Indonesia dengan menggunakan media pembelajaran Komik di SD Negeri Percontohan Kabanjahe Tahun Pelajaran 2022/2023. Bab II “Buku Jendela Dunia’’. Penelitian ini menggunakan metode penelitian eksperimen dengan menggunakan pendekatan penelitian kuantitatif. Dimana terdapat dua variabel dalam penelitian ini yaitu variabel (X) adalah komik dan variabel (Y) adalah hasil belajar kognitif. Teknik pengambilan sampel menggunakan sampling jenuh yaitu teknik penentuan sampel dimana semua anggota populasi digunakan menjadi sampel yang berjumlah 62. Data dikumpulkan menggunakan lembar wawancara, dokumentasi dan tes. Teknik analisis data menggunakan Uji normalitas, uji homogenitas, dan uji hipotesis menggunakan uji independen sample t-test. Hasil penelitian diperoleh nilai rata-rata hasil belajar kognitif Bahasa Indonesia yang diberi media pembelajaran berupa komik di kelas eksperimen lebih tinggi daripada nilai rata-rata hasil belajar kognitif Bahasa Indonesia yang hanya menggunakan metode ceramah di kelas kontrol.Dengan demikian penggunaan media komik berpengaruh terhadap hasil belajar kognitif siswa. Kata Kunci : Buku Jendela Dunia, Hasil Belajar Kognitif, Komik. ABSTRACT NENI LASMARIA BR LIMBONG (2015010145) "The Influence of Comic Media on the Cognitive Learning Outcomes of Class V Students in Indonesian Language Subjects at the Kabanjahe Pilot Public Elementary School for the 2023/2024 Academic Year. Primary School Teacher Education Study Program Thesis, Faculty of Teacher Training and Education, Quality Berastagi University.. The aim of this research is to determine the cognitive learning outcomes of fifth grade students in Indonesian language subjects using comic learning media at the Kabanjahe Pilot Elementary School for the 2022/2023 academic year. Chapter II "The Book of Windows on the World". This research uses experimental research methods using a quantitative research approach. Where there are two variables in this research, namely variable (X) is comics and variable (Y) is cognitive learning outcomes. The sampling technique uses saturated sampling, namely a sampling technique where all members of the population are used to form a sample of 62. Data is collected using interview sheets, documentation and tests. Data analysis techniques use the normality test, homogeneity test, and hypothesis testing using the independent sample t-test. The results of the research showed that the average score for cognitive learning outcomes in Indonesian that was given learning media in the form of comics in the experimental class was higher than the average score for cognitive learning outcomes in Indonesian that only used the lecture method in the control class. Thus, the use of comic media had an effect on the results. students' cognitive learning. Keywords: Window on the World Book, Cognitive Learning Results, Comics.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: Window on the world Book,Cignitive Learning Results,Comivs
Subjects: 000 Generalities
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Program Studi PGSD
Depositing User: Neni Lasmaria Br Limbong
Date Deposited: 19 Jun 2024 07:24
Last Modified: 19 Jun 2024 07:24
URI: http://portaluqb.ac.id:808/id/eprint/1228

Actions (login required)

View Item View Item