PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN SCRAMBLE PADA PEMBELAJARAN IPA TEMA 5 SUBTEMA 1 KOMPONEN EKOSISTEM DI KELAS V SD NEGERI 040544 DOLAT RAYAT TAHUN AJARAN 2021/2022

INDI YOREMA APRILIA BR SEMBIRING, . (2022) PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN SCRAMBLE PADA PEMBELAJARAN IPA TEMA 5 SUBTEMA 1 KOMPONEN EKOSISTEM DI KELAS V SD NEGERI 040544 DOLAT RAYAT TAHUN AJARAN 2021/2022. Skripsi thesis, UNIVERSITAS QUALITY BERASTAGI.

[img] Text
File pertama SAMPUL.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB)
[img] Text
File kedua ABSTRAK.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (144kB)
[img] Text
File ketiga BAB I.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (139kB)
[img] Text
File keempat BAB II.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (863kB)
[img] Text
File kelima BAB III-BAB V.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (2MB)
[img] Text
File keenam DAFTAR PUSTAKA.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (131kB)
[img] Text
File ketujuh LAMPIRAN.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (5MB)

Abstract

INDI YOREMA APRILIA BR SEMBIRING, NPM : 1815010074, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Quality : “Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Scramble Pada Pembelajaran Ipa Tema 5 Subtema 1 Komponen Ekosistem Di Kelas V SD Negeri 040544 Dolat Rayat Tahun Ajaran 2021/2022”. Penelitian yang dilaksanakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan menggunakan model Scramble pada pembelajaran Ipa Tema 5 Subtema 1 Komponen Ekosistem. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pelaksanaan pembelajaran, ketuntasan belajar dan hasil belajar siswa dengan menggunakan model Scramble pada pembelajaran Ipa Tema 5 Subtema 1 Komponen Ekosistem Di Kelas V SD Negeri 040544 Dolat Rayat Tahun Ajaran 2021/2022. Lokasi dalam penelitian ini adalah SD Negeri 040544 Dolat Rayat. Hal ini didasari atas pertimbangan bahwa siswa masih banyak mengalami kesulitan khususnya pada pembelajaran Ipa tema 5 subtema 1 komponen ekosistem, subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V SD Negeri 040544 Dolat Rayat yang berjumlah 28 orang dan sebagai objek penelitian adalah penggunaan model pembelajaran Scramble. Dari pelaksanaan penelitian siklus I diperoleh data yaitu : hasil observasi aktivitas guru sebesar 59,8% kategori cukup, hasil observasi aktivitas siswa 68 kategori cukup, jumlah siswa yang tuntas secara individu adalah 19 orang siswa dan yang tidak tuntas secara individu adalah 9 orang siswa, sedangkan siswa yang tuntas secara klasikal 67,85 % dan yang tidak tuntas secara klasikal 32,15 % dan nilai rata-ratanya 68,92. Sedangkan pada siklus II diperoleh hasil observasi aktivitas guru 77,8% kategori baik, hasil observasi aktivitas siswa yaitu 88 kategori baik, jumlah siswa yang tuntas secara individu adalah 25 orang dan siswa yang tidak tuntas secara individu adalah 3 orang siswa, sedangkan yang tuntas secara klasikal adalah 89,28%dan yang tidak tuntas secara klasikal sebesar 10,72%, dan nilai rata-ratanya adalah 81,60. Berdasarkan hasil analisis data dapat disimpulkan bahwa pelaksanaan pembelajaran menggunakan model Scramble telah berkategori baik, ketuntasan hasil belajar siswa tercapai, dan hasil belajar siswa meningkat pada pembelajaran Ipa tema 5 subtema 1 komponen ekosistem di kelas V SD Negeri 040544 Dolat Rayat Tahun Ajaran 2021/2022. Kata kunci :Pembelajaran, Hasil Belajar, Model Pembelajaran Scramble INDI YOREMA APRILIA BR SEMBIRING, NPM : 1815010074, Faculty of Teacher Training and Education Universitas Quality Berastagi “Efforts to Improve Student Result Using Learning Model Scramble In Science Subjects In Class V State Elementary 040544 Dolat Rayat Academic Year 2021/2022”. The research carried out was Classroom Action Research (CAR) using the Scramble model in Science learning Theme 5 Sub-theme 1 Ecosystem Components. This study aims to determine the implementation of learning, learning completeness and student learning outcomes using the Scramble model in Science learning Theme 5 Sub-theme 1 Ecosystem Components in Class V SD Negeri 040544 Dolat Rayat Academic Year 2021/2022. The location in this research is SD Negeri 040544 Dolat Rayat. This is based on the consideration that students still experience many difficulties, especially in science learning theme 5 sub-theme 1 ecosystem component, the subjects in this study were the fifth grade students of SD Negeri 040544 Dolat Rayat, totaling 28 people and as the object of research was the use of the Scramble learning model. From the implementation of the research cycle, I obtained data, namely: the results of observing teacher activities were 59.8% in the sufficient category, the results of observing student activities in 68 categories in sufficient, the number of students who completed individually was 19 students and did not complete individually was 9 students, while students who complete classically are 67.85% and those who are not classically complete are 32.15% and the average value is 68.92. While in the second cycle, the results of the observation of teacher activities were 77.8% in good categories, the results of observing student activities were 88 good categories, the number of students who completed individually was 25 and students who did not individually completed were 3 students, while those who completed individually were 3 students. classical individual is 89.28% and classically incomplete is 10.72%, and the average value is 81.60. Based on the results of data analysis, it can be said that the implementation of learning using the Scramble model has been categorized as good, student learning outcomes have been achieved, and student learning outcomes have increased in science learning theme 5 sub-theme 1 ecosystem component in class V SD Negeri 040544 Dolat Rayat Academic Year 2021/2022. Keywords:Learning, Learning Outcomes, Scramble Learning Model

Item Type: Thesis (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: Learning, Learning Outcomes, Scramble Learning Model
Subjects: 300 Social Science > 370 Education > 371 Educational Institutions, Schools and Their Activities > 371.3 Methods of Instruction and Study
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Program Studi PGSD
Depositing User: Indi Yorem Aprilia Br Sembiring
Date Deposited: 02 Aug 2022 08:35
Last Modified: 02 Aug 2022 08:35
URI: http://portaluqb.ac.id:808/id/eprint/345

Actions (login required)

View Item View Item