MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS V SD NEGERI 040447 TAHUN AJARAN 2022/2023

ALWI IMANUEL BARUS, . (2024) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS V SD NEGERI 040447 TAHUN AJARAN 2022/2023. Skripsi thesis, UNIVERSITAS QUALITY BERASTAGI.

[img] Text
Sampul Alwi_watermark.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB)
[img] Text
ABSTRAK 2_watermark.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (210kB)
[img] Text
BAB I-merged_watermark (1).pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (497kB)
[img] Text
BAB II-merged_watermark.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB)
[img] Text
BAB III-Vmerged_watermark.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (110kB)
[img] Text
Lampiran.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (296kB)

Abstract

“Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Gambar Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SD Negeri 040447 Kabanjahe Tahun Ajaran 2022/2023”.Tesis. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan. Universitas Berkualitas Berastagi, 2023. Penelitian ini bertujuan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Gambar. Rumusan permasalahan dalam penelitian ini adalah: Adakah peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan menggunakan Media Gambar pada Pembelajaran IPA Kelas V di SD Negeri 040447 Kabanjahe T.A 2022/2023. Model yang digunakan dalam penelitian ini adalah Media Gambar. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas dengan Siklus I dan Siklus II. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa SD Negeri 040447 Kabanjahe. Sampel dalam penelitian ini adalah 30 siswa kelas V. Kemudian data dianalisis menggunakan Siklus I dan Siklus II untuk melihat apakah ada pengaruh yang signifikan dari penggunaan Model Media Gambar terhadap peningkatan hasil belajar siswa. Hal ini dapat diperoleh dengan menghitung hasil dengan skor Siklus I diperoleh nilai rata-rata siswa = 58,9% sedangkan skor Siklus II diperoleh nilai rata-rata siswa = 79,9%. Terjadi peningkatan nilai rata-rata siswa sebesar 35,65%. Pada hasil ketuntasan siswa klasikal pada Siklus I memperoleh skor 60% sedangkan hasil ketuntasan siswa klasikal pada Siklus II memperoleh skor 90%. Terjadi peningkatan hasil belajar siswa sebesar 35,65%. Artinya hipotesis tindakan ini memiliki efektivitas dalam menyediakan Media Gambar pada Pembelajaran IPA mata pelajaran Indra manusia dan fungsinya di Kelas V SD Negeri 040447 Kabanjahe T.A 2022/2023". Kata kunci: Media Gambar, meningkatkan belajar siswa. "Improving Student Learning Outcomes by Using Image Media in Class V Science Subjects of SD Negeri 040447 Kabanjahe for the 2022/2023 Academic Year". Thesis. Elementary School Teacher Education Study Program. Faculty of Teacher Training in Education. Quality University Berastagi, 2023. This study aims to improve student learning outcomes using image media. The formulation of the problem in this study is: Is there an increase in Student Learning Outcomes by using Image Media in Class V Science Learning at SD Negeri 040447 Kabanjahe T.A 2022/2023. The model used in this study is Image Media. This type of research is Classroom Action Research with Cycle I and Cycle II. The population in this study was all students of SD Negeri 040447 Kabanjahe. The sample in this study was 30 grade V students. Then the data were analyzed using Cycle I and Cycle II to see if there was a significant effect of using the Image Media Model on improving student learning outcomes. This can be obtained by calculating the results with the Cycle I score obtained the average score of students = 58.9% while the Cycle II score obtained the average score of students = 79.9%. There was an increase in students' average score by 35.65%. The completeness results of classical students in Cycle I obtained a score of 60% while the completeness results of classical students in Cycle II obtained a score of 90%. There was an increase in student learning outcomes by 35.65%. This means that this action hypothesis has effectiveness in providing Image Media in Science Learning for human sense subjects and their functions in Class V SD Negeri 040447 Kabanjahe T.A 2022/2023". Keywords: Image Media, Student Learning Outcomes, Science.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: Learning Outcomes Using Science Subjects Demonstration
Subjects: 000 Generalities
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Program Studi PGSD
Depositing User: Alwi Imanuel Barus
Date Deposited: 20 Jun 2024 09:49
Last Modified: 20 Jun 2024 09:49
URI: http://portaluqb.ac.id:808/id/eprint/1327

Actions (login required)

View Item View Item